Ana Sayfa > Trekking ve Gezi > Yazılar

Doğada Yürüyüş, Beslenme ve Giyim

Yazı: Müslüm Öndeş - Fotoğraflar: Nuran Akkılıç Kansu

Doğada Olmak

Şehirleşmenin getirdiği ses ve görüntü kirliğini, çarpık yapılaşmayı, betonarme binaları geride bırakarak yeşilin mavi ile buluştuğu yaz, sapsarı yaprakların havada uçuştuğu sonbahar, bembeyaz karların kapladığı kış, doğanın yeniden uyandığı bin bir çeşit doğal renklerin dans ettiği ilkbahar aylarında doğaya gidiyoruz. Doğa yürüyüşlerinde kendi vücudumuzu tanıyor, kondisyonumuzu arttırıyoruz, nefesimizi açıyoruz, kan dolaşımımızı hızlandırıyoruz, temiz havanın bize sağladığı zindeliği ve canlılığı hissediyoruz, yaşam sevincimizi arttırıyoruz. Temiz orman havasıyla ruhumuzu arındırıyoruz, şehirleşmenin yok ettiği huzur ve mutluluğu doğada buluyoruz.

Doğa yürüyüşlerinde doğadaki değişiklikleri görüyor, işitiyor, hissediyor ve yaşıyoruz. Bitkileri, ağaçları, çiçekleri  ve hayvanları tanıyıp, kuşların ötüşüne, çiçeklerin açışına, güneşin doğuşuna ve batışına, ışık yansımasına, gölge oyunlarına, her mevsimin kendine has güzelliklerine, renk  dönüşümüne tanıklık yapıyor ve zirvelerin özgürlüğünü yaşıyoruz. Haftanın yorgunluğunu, stresini, fazla  enerjimizi yürüyüşle atıp yeni bir güne başlıyor ve kötü alışkanlıklardan uzaklaşıyoruz. Bugüne kadar dikkat etmediğimiz yakın çevremizdeki güzelliklerin farkına varıyoruz.

Doğada Giyim

Doğa yürüyüşlerimizin daha sağlıklı ve zevkli olması için dağcılık için üretilen doğa yürüyüş ayakkabısı, tozluk ve batonları tercih ediyoruz. Yürüyüş rotamız zaman zaman inişli ve çıkışlı doğal engebeli araziye sahip olduğu için her hava şartına uygun, dayanıklı, bileği koruyan ve ayağı rahatsız etmeyen yarı sert tabanlı Gore Tex'li doğa yürüyüş ayakkabılarını kullanıyoruz. Ani hareketlerde sakatlanmayı önleyici, şok emici teleskopik baton dengemizi sağlıyor, yükümüzü paylaşıyor, yürüyüşümüzü kolaylaştırıyor. Tozluk; ayakkabımızı koruyor, ayakkabı ve bilek arasındaki boşluktan içeri girecek, kar, su, kurumuş ot ve çalıları ve paçalarımızın takılmasını engelliyor.

Doğa yürüyüşlerinde hava şartlarına uygun olarak giyinip gerektiğinde inceliyoruz. Giyinme ve incelme her an kolay ve lahana sistemi gibi kat kat olmalıdır. Dış katman olarak su geçirmez yağmurluk/panço, soluyabilir Gore Tex’li ceket ve hareketlerimizi engellemeyen, su tutmayan ve çabuk kuruyan pantolon, orta katman giysisi olarak vücudu sıcak tutan polar, iç katman giysisi olarak teri vücudumuzdan alıp dışarı atan uzun süre kuru kalmamızı sağlayan termal içlik, ayak terimizi alıp rahat hava almasını sağlayan termal çorap, elleri ve başı dış etkenlerden koruyacak eldiven ve bere/şapka giyiniyoruz. Gözlerimizi UV ışınlarından ve tozdan korumak için gözlük kullanıyoruz. Soğuk, sıcak ve UV güneş ışınlarının zararlı etkilerinden korunmak için yüzümüze 30-50 faktörlü koruyucu krem sürüyoruz.

Doğa yürüyüşlerimizde kişisel durumu dikkate alarak yedek giysi, çorap, eldiven, bere/şapka, ayakkabı ile zorunlu hallerde kullanacağımız kafa lambası, bıçak, kaşık, çatal, özel ilaçlar ile ilkyardım setimizi yanımıza almalıyız.

Doğada Beslenme

Kısa süreli nefes, su, giyinme ve soyunma molalarında kolaylıkla enerjiye dönüşebilecek hafif ve enerji verici kuru üzüm, ceviz, fındık, incir, kayısı, dut, gibi kuru yemiş ile çikolata gibi yiyeceklerimiz ile öğle yemeği ve meyvelerimizi, bütün vücut fonksiyonlarımızın daha düzenli çalışmasına için zorunlu olan en az 1 lt.lik termosta sıcak içeceğimizi (çay, meyve çayı vb.) ve 1,5 lt suyumuzu almayı ihmal etmiyoruz. İhtiyaç duyacağımız tüm malzemelerimizi yeterli büyüklükte tercihen 15-25 lt.lik bir sırt çantasında taşıyoruz.

Doğada Yürüyüşlerinde Dikkat Edeceğiniz Şeyler

Yürüyüşlerde diz kitleme metodunu kullanarak ağırlığımızı kas ve kemiklerimiz aktarıp daha az güç harcayarak uzun ve güvenli yürüyüşler yapıyoruz. Olabilecek tehlikeleri en aza indirmek için doğa yürüyüşlerinde tek sıra halinde yol ve patikaları kullanarak yürümeliyiz. Karlı doğa yürüyüşlerinde rehberin uygun adımlarla açacağı ayak izleri takip edilerek yürünmeli ve katılımcılar sıra ile iz açmalıdır. Ekibinin rahat yürüyebilmesi, istenilen zamanda hedefe varılması, gurup kondisyonunun daha iyi olması için arkaya doğru yol açılmalıdır. Acil durumlarda veya ileri gidilmesi mümkün olmayan zamanlarda açılan yol takip edilerek geri dönüş sağlanmalıdır.

Ayrıca sağlığımıza zarar veren alışkanlıklarımızı terk etmek, doğaya zarar vermemek, fotoğraf dışında doğadan hiçbir şey almamak, doğal bitki örtüsüne zarar vermemek, kendimizle ve başkalarıyla yarışma duygularımızı terk etmek yürüyüşlerde dikkat etmemiz gereken önemli konulardır.

Doğaya . . .

Doğru zamanda ve doğru ekipmanla zirvelere tırmanarak özgürlüğü yaşayın, boşluğa dokunun, doyumsuz manzaraları seyredin ve o anları ölümsüzleştirin, doğanın size verdiği huzur ve mutluluğu, çektiğiniz video ve fotoğraflarınızı çevrenizdekilerle paylaşın, onlara doğa sevgisini aşılayın, çevre bilincinin gelişmesine katkıda bulunun.  Doğa güzelliklerini paylaşmak dileğiyle…