Ana Sayfa > Dağcılık > Faaliyet Raporları

Kişisel Malzemeler: Güneş gözlüğü, fotoğraf makinesi, yedek giysi

Rota Bilgileri;
Rotanın Adı: Kar-Buz Rotası
Yükseklik ve Mesafe: 3907(Büyük zirve altı)
Kamp Alanları ve Su Durumu: Kamp yeni yapılan dağ evinin yakınlarına atıldı, yukarıdan eriyen kar-buz karışımı bölgeler sayesinde, su bulmak mümkün.

Zemin ve Rota Değerlendirmesi ve Üzerindeki Tehlikeler : Rotada çok ciddi anlamda taş düşme riski bulunuyor. Ayrıca kazma-krampon tekniğinde tecrübesiz tırmanıcılar, kaymaya başladıklarında, zeminin sertliği yüzünden durmakta büyük sıkıntı çekiyorlar.

Etkinlik Esnasındaki Yiyecek Durumu;
Makarna, kahvaltılık, enerji verici besinler(çikolata vs). Kamp süresi boyunca, sabah kahvaltısı ve öğle-akşam yemeklerini HADAK sağlamıştır.

Etkinlik Süresince Hava Koşulları ve Etkinliğe Etkileri;
Cuma ve cumartesi sabah ve öğle saatlerinde rüzgar hafif ancak hava sıcaklığı oldukça yüksekti. Pazar gece tırmanış sırasında rüzgarın şiddeti çok azdı, ancak rotaya yaklaşıldıkça şiddetini arttırdı ve sırtın hemen altında yüksek hızlara ulaştı.

Etkinlik Güncesi;

4 Temmuz 2008 , Cuma
EÜDAK ekibi olarak meydanda bulunan Migros önünde toplandık, gerekli eksikler tamamlanarak kişisel alışverişleri yaptık. Ardından Hacılar otobüsünü beklemeye koyulduk ve yaklaşık 11 gibi HADAK binasına çantalarımızı bırakarak, kamyonun gelmesini ve kamp alanına hareket etmeyi bekledik. Cuma namazının ardından kamyon geldi ve yukarı çıkacak tırmanışçılarla, dağ evine götürülmesi gereken eşyalarla yola koyulduk, yaklaşık 1 saat süren tozlu bir yolculuğun ardından kamp alanına ulaştık, çadırları kurduk ve HADAK ekibinden arkadaşlarımızla sohbet ettik. Cuma öğleden sonra, dağ evinin açılışı, Kayseri dağcılık il temsilcisi İsmail YILMAZ’ın kızının nikâhı gibi dağlarda görmeye pek alışık olmadığımız görüntülerle yemek saatini bekledik. Akşam yemeği yine Boydak grubunun ikramı olarak ekmek arası sucuk ve kavurma, yanında ayran şeklinde sunuldu.

Yemeğin ardından kamp müdürü Ali Rıza CEYHAN tırmanış için teknik toplantının saat 20.00’de olduğunu belirtti. Toplantıya gittiğimizde A.Rıza benden cumartesi gecesi ekip çıkartıp çıkartamayacağımı sordu, ben de eğer kendi ekibimde, yada en azından diğer ekipte HADAK’ın işi bilen, sağlam elemanlarından biri olursa çıkartabileceğimi söyledim. O zamana kadar Cuma gecesi tırmanıp, Pazar günü yatmayı planlarken, hayallerim suya düştü ama olsun, sonuçta amaç tırmanmak ve elimden geldiğince dostlarıma yardım etmekti. Cuma gecesi EÜDAK adına Harun ve Gönül tırmanışa katıldı ve herhangi bir sıkıntı yaşamadan tırmanışı tamamladılar.

5 Temmuz 2008 , Cumartesi
Cumartesi sabahı kahvaltının ardından çadırların önünde otururken, A.Rıza ve Ertuğrul’un (HADAK) sırtlarında çanta, acele bir şekilde yukarı çıktıklarını gördüm, arkalarından yetişerek durum hakkında bilgi aldım, onlar da kaza olduğunu, 1 kişinin düştüğünü ve arama-kurtarmaya gittikleri söylediler. Ben de bizim ekipte bu konuda işe yarayacak sağlam adamlardan biri olan Çınar’ı kapıp yukarı çıktım. Biz yaralıya yaklaştığımızda TDF’den 1 ekibin yaralıya ulaştığını ve aşağı indirdiklerini gördük. Ancak rota üzerinde, ne hikmetse tek tük dağılmış pek çok tırmanıcı olduğunu ve bunların bazılarının aşağı inemediklerini, hatta bazılarının çantalarını bile taşıyamadıklarını gözlemledik. A.Rıza ve Ahmet YILMAZ yaralıya yaklaşırken, ben de bahsettiğim rota üzerinde sorun yaşayan kişileri aşağı indirdim ve belki zirve yapmış kadar oldum. Sonuçta yaralıyı düzlüğe indirmeyi başardıktan sonra, helikopter gelmesini bekledik ve ne yazık ki bu durum yaklaşık 4 saat sürdü. Yaralı kişinin emekli paşa olması, ekipte eski spordan sorumlu devlet bakanı Fikret ÜNLÜ ve TDF yönetim kurulu başkanı Alaettin KARACA’nın olmasına rağmen 1 hava aracının kurtarmaya bu kadar geç gelmesi Türkiye’nin bu konudaki içler acısı halini ortaya koymaktadır.

Cumartesi gecesi yemek yedikten sonra, teknik toplantı yapıldı ve ekipler belirlendi. Ben sabah 04.00’da hareket edecek olan ekibin liderliğini, Ertuğrul da 03.00’da hareket edecek olan ekibi aldı. Ekip üyelerine tırmanış için kumanya vs dağıtıldıktan sonra, ben ekibe rota, krampon ve kazma tekniği ile karşılaşabileceğimiz sıkıntı ve durumlardan biraz bahsettim. Sonrasında dağıldık ve dinlenmeye çekildik.

6 Temmuz 2008 , Pazar
03.30’da ekip yemek çadırının önünde toplanmaya başladı, son konuşmaları yaptıktan sonra 03.55’te tırmanışa başladık. Yürüyüşün ilk etabında, ekibin bir kısmı hızlı gidildiğinden şikâyet etti ancak biz geç hareket eden ekiptik ve hızlı hareket etmek durumundaydık. Bu nedenle geri dönen kişiler oldu. Gün ışıyınca, yağmur gibi akmaya başlayan Erciyes, hızlı hareket etmemizin nedenini anlattığını düşünüyorum. Biz rotanın altındaki düzlüğe 05.00 civarında ulaştığımızda, güneş doğmamış ancak, hava iyice aydınlanmıştı, bu noktada kahvaltılık bir şeyler atıştırdıktan sonra, ekibe kısa molalar haricinde, durulmayacağı ve sırta kadar bir şey atıştıramayacağımızı belirttikten sonra yola devam ettik. Diklik yavaş yavaş artmaya başladıkça, hızımız düşüyor ve kramponlar zorluyordu. Önümüzde giden ekip, üçgen kayanın sağından gitmeyi tercih ederken, ben hem onlardan biraz daha hızlı olduğumuz hem de sol taraftan o an daha az taş geldiği için, üçgenin solunu tercih ettim ve zaten yaklaşık 20 dakika sonra diğer ekibin ilk üyesi ile aynı hizaya geldik ve hatta geçtik. Bu noktaya kadar, aşağıda yaşanan hız sorunu haricinde herhangi bir sıkıntı yaşamamıştık. Bu noktada, kar kulvarı bizim tarafımızda bittiği için sağ tarafa geçmek zorundaydık, ancak ekip taş düşürmeden geçme konusunda pek başarılı olamadı ve ekibin en arkasından gelen 4 kişiye pek çok taş düştü. Yine de çok ciddi sıkıntı yaşamadan, diğer ekibin ortasına dahil olduk ve sağlam bir noktada sıvı takviyesi yaptık. Bu noktadan sonra iki ekip birlikte hareket etti, önde Ertuğrul vardı. Ertuğrul travers atarak sırta çıktı, ben de biraz dik yüklenerek 6-7 m. dik ve teknik, güzel bir yükleniş yaparak sırta ulaştım. Bu noktada aşağıdan gelenleri kontrol ettikten sonra Ertuğrul’un yanına gittim. Kendisinin kötü olduğunu ve geri dönebileceğini söyledi. Ben de dayanmasını, kendinden başka, bir sıkıntı çıktığında bana yardım edecek, kimseyi tanımadığımı söyledim. O da bakarım dedi. Sonra rüzgâr ciddi anlamda şiddetini arttırdığını, havanın bozabileceğini söyledim, o da telsizle aşağı anons çekmeye çalıştı, amacı aşağıdan fikir almaktı, çünkü kalabalık bir ekiple, 40 kişi, rotanın ortasında beklemek, hem de rüzgârda ciddi risk oluşturuyordu. Ertuğrul ekiple birlikte karar vermeye çalışsa da elbette 40 kişi, onlarca fikir demekti. Isparta, Mersin gibi bölgelerden gelen arkadaşlar, bana her ne kadar ekibi bölelim deseler de, o noktaya gelen 40 kişinin de, kendisi dönmek isteyenler haricinde tabi, çıkmaya hakkı olduğunu ve bu kadar kalabalık ekibin risk oluşturacağını söyledim. Sonuç olarak 07.43’te geri dönüş için hareket edildi. Aslında daha küçük ama nazlı olmayan ve sağlam bir ekiple yola devam edilebilirdi. Zaten HADAK şenliğinde olmasaydık, kendi tırmanışımızı yapan bir ekip olarak bir arada bulunsaydık, ya da en azında tırmanış öncesi, talep ettiğim gibi HADAK’tan 1 eleman benimle hareket etseydi, gidebildiğimiz yere kadar devam ederdik ki büyük ihtimalle de zirveyi yapıp sağ salim aşağı inerdik.

Dönüşte biraz aylaklık ederek aşağı indik, bir şeyler atıştırıp, çadırları topladık ve kamyonun gelmesini bekledik. 16.00 civarında Kayseri meydanda şehir dışından arkadaşlarımızı uğurladık ve evlerimize dağıldık.

Etkinlik Değerlendirmesi;
Genel: Şenlik organizasyonu gerçekten güzeldi. Yemeklerin sağlanması, dağ evinden tuvalet ihtiyacının giderilmesi, pek çok sıkıntıyı ortadan kaldırdı.

Özel: Şenlik olması nedeni ile şehir dışından pek çok tırmanıcı bir araya geliyor. Bence daha iyi bir tırmanış için ekip sayısı arttırılmalı, ekip elemanı sayısı düşürülmelidir. Örneğin bizim ekibimiz 25 kişi olarak tırmanışa başladı, ama bu sayı kar-buz rotasından çıkan bir ekip için oldukça fazla.

Aynı zamanda tırmanışa katılan ekip üyelerinin, tırmanış öncesinde bir muaffakatname imzalamaları yerinde olacaktır.