Ana Sayfa > Dağcılık > Faaliyet Raporları

ADK - 8. Uluslararası Ağrı Dağı Zafer Tırmanışı Faaliyet Raporu (30.08.2007)

Etkinlik Fotoğrafları

Çocukluktan beri seyrettim Ağrı Dağı Efsanesi filmi ile büyüsüne kapıldığım, okuduğum Ağrı Dağı Destanı ile heyecanlandığım; 42 Yıllık özlemimi ve bendeki Ağrı Dağı Efsanesini gerçekleştirmek üzere Ankara Dağcılık, Kayak ve Kış Sporları İhtisas Kulübü (ADK) sporcusu olarak 25 Ağustos 2007 günü saat 23.45’te AŞTİ’den Can Iğdır Turizm Seyahat Otobüs Firması ile 18 saat süren bir yolculukla 26 Ağustos 2007 günü saat 18.00’de  Iğdır’a ulaştım. Ağrı Dağı Tuzluca ilçesinden itibaren görünmeye başladı. Şehir merkezindeki belediyenin önünde indim. Türkiye Dağcılık Federasyonu eğitmenleri karşıladı ve kayıt kabul ve bilgilendirme toplantısı için şehir merkezindeki öğretmen evine ve yatma yeri için şehir merkezine uzaktaki Gençlik Spor İl Müdürlüğü Misafirhanesine gidebileceğimi söylediler.

Öğretmen evinin şehir merkezine yakın olması nedeniyle ilk önce buraya gittim. TDF yetkilisi İsmail YILMAZ kayıt kabul işlemlerimi tamamladı, sponsorluğunu Dedeman’ın yaptığı TDF amblemli sporculara kırmızı bandana, siyah T-Shirt; eğitmen ve yöneticilere siyah bandana, kırmızı T-Shirt  dağıtıldı. Ben Antalya TODOSK gurubundaki arkadaşlarla tanıştım. Öğretmen evinde üç kişilik bir odada kalmaya karar verdim. Faaliyete katılanlar birbirleriyle tanışıyor, eski dostlar yeniden birlikte olmanın mutluluğunu yaşıyor. 26 Ağustos - 01 Eylül 2007 tarihleri arasında yapılacak VIII. Uluslararası Ağrı Dağı Zafer Tırmanışı hakkında bilgilendirme toplantısı saat 19:30’da yapıldı. TDF Bşk. Alaattin KARACA açılış konuşması yaptı. Organizasyondan sorumlu eğitmenler slayt gösterisi ile tırmanış hakkında bilgi verdi. Korhan Yaylasında ve 3200 m kampında çadır yeri sorunu olmadığı fakat 4200 m kampında çadır yeri sorunu olduğu için gurupların ikişer kişi kalacak şekilde plan yapmaları istendi ve toplantı 20:30’da sona erdi. Akşam yemeğinde Ankara’dan katılan arkadaşlarla tanıştım. Ankara Gençlik Spor Kulübünden Sinan DURGUN’la aynı çadırda kalmaya karar verdik. Son eksikliklerin tamamlanması için alışveriş yapıldık, lavaş ve su alındı ve şehir merkezini gezildik. Iğdır doğu-batı uzantılı geniş bir ovada verimli topraklar üzerine kurulmuş bir şehirdir. Şehirde her şey bulmak mümkün, büyük alışveriş merkezleri ve banka şubeleri, görülmeye değer Haydar Aliyev Parkı var. Ulaşım kolay ama uzun Ankara’dan 18-24 saat sürüyor. Can Iğdır, Iğdırlı ve Iğdır Hat adlı üç otobüs firması var. THY, Atlas Jet Hava Yolları ve Onur Air Uçaklarıyla Kars’a, Ağrı’ya veya Van’a gidip minibüs veya otobüslerle Iğdır’a gitmek de mümkün.

27.08.2007 günü saat 10.45’de Kıyafet birliğinin sağlanması için dağıtılan bandana ve T-Shirtler giyilerek taşınan Türk bayrağı ve Ankara Dağcılık, Kayak ve Kış Sporları İhtisas Kulübü (ADK) ile diğer spor kulüplerinin flamaları açılarak öğretmen evinin önünden başlayan yürüyüşle şehir merkezindeki Atatürk anıtına kadar yüründü. saat 11:00’de anıta vali, belediye başkanı, TDF Bşk., eğitmen ve sporcuların katılımıyla çelenk konuldu, saygı duruşu ve İstiklal Marşı söylendi. Tekrar öğretmen evine kadar yürüyüşle tören sona erdi. Öğretmen evi önüne gelen Iğdır Spor’un bir otobüsü ve S.S. Karakuyu Köyü Kooperatifinin 3 minibüsü ve katılımcıların kendi araçlarında oluşan otomobillerle saat 14:30’da Korhan Yaylasına doğru hareket edildi. Bizden önce Ağrı Dağı eteğinde sağanak yağmur yağmış, yağmur yolda ve arazide kum, çakıl ve taşları sürüklemiş, derin izler bırakmıştı. Korhan Yaylasına giderken Ağrı Dağı eteğindeki yol kenarında Greenpeace üyelerinin yaptığı temsili Nuh’un Gemisi ziyaret edildi, hatıra fotoğrafları çekildi. Yola devem edilerek 15:30’da Korhan Yaylasına gelindi. Korhan yaylası; Ağrı Dağına çıkış rotasının dikleştiği yamacın eteğine kurulmuş geniş ve yeşil, yaylacıların konakladığı, Jandarma Karakol Komutanlığı ile  AKUD’un yıkılmaya yüz tutmuş dağ evi, halen kullanımda olan İl Özel İdare ve Gençlik Spor İl Müdürlüğünün birer dağ evi ile  tuvaleti bulunan bir yerdir. Dağ evinin anahtarı Korhan Jandarma Karakol Komutanlığındadır. Korhan Yaylasında temizlik için su bulunmakta, yaylacıların içtiği fakat bizim içmemiz için tavsiye edilmeyen su bulunmaktadır. Araçlarla Korhan Yaylasına giderken içmek ve yemek yapımında kullanmak üzere 2-5 litre su götürmek uygun olacaktır. TDF Başkanı Alaattin KARACA katılımcılara barınma, yayla, rota ve eşyaların 3200 m kampına katır ve eşeklerle götürülmesi hakkında bilgi verdi. İkişerli guruplara ayrılarak katır ve eşek yükleme planları yapıldı. Çıkış ve iniş için katır veya eşek başına iki çanta yükleniyor. TDF’nin anlaştığı katırcılar çantaların taşınması için 140 YTL fiyat verirken, TODOSK gurubu bir başka katırcı ile anlaşarak 100 YTL’ ye çantaları taşıtmaya karar verince bende onlara katıldım. TDF Yöneticileri ile bazı eğitmenler İl Özel İadesinin dağ evinde, bazı eğitmen ve sporcular da Gençlik Spor İl Müdürlüğünün Dağ evinde  kalmak için yağan yağmur nedeniyle içeri akan suları temizledik ve yerleştik Bazı arkadaşlar da çadırlarını kurup dinlenmeye başladı. Korhan Yaylasında cep telefonları bazı bölgelerde çekiyor. Akşam yemeği yiyip 09:00’da uyuduk.

28 Ağustos 2007 saat 05:30’da kalkıp kahvaltı yaptık. 3200 m Kampına çıkış hazırlıklarına başladık. Güvenlik için Jandarma takımı bizden önce 3200 m kampına doğru tırmanmaya başladı. Katır ve eşekler gelince yüklerimizi yerleştirdik ve 3200 m kampına doğru saat 07:30’da TDF Başkanı Alaattin KARACA  liderliğinde yürüyüşe başladık. İrtifa yükseldikçe bazı arkadaşlarda kusma, baş ağrısı, halsizlik belirtileri görüldü. 10 dakika mola verilerek yavaş yavaş emin adımlarla ilk kafile olarak 11:30’da 3200 m kampına ulaştık. Çadır yeri seçip katırların gelmesi beklenerek dinlenmeye geçindi. 12:30’da ilk gurup katır geldi. Katır veya eşekle yüklerin taşınacağı son nokta 3200 m kampında 47 çadır kuruldu. Kulüpler flamalarını çadırlarına astı. Kamp alanı panayır yerine döndü. İçme ve yemek yapmak için suyu yukarıdan eriyip aşağıya akan kar ve buzul sularının oluşturduğu iki kaynaktan karşıladık. Cep telefonları yine bazı bölgelerde çekiyor. Dinleme, öğle ve akşam yemeğinden sonra zirve tırmanışı ip birliği tekniği ile yapılacağından bilgi verilerek beşer kişilik guruplar oluşturuldu. Her guruba 50 m.lik ipler  dağıtıldı. 4200 m kampında çadır yeri sorunu olması nedeniyle Kars DSİ gurubundan Abdulgafur ERDOĞDU ile anlaşarak arkadaşımızın çadırında üç kişi kalmaya karar verdik. 4200 m Kampına götürülecek yiyecek ve malzemeleri planlanarak yükümüzü hafiflettik ve fazla malzemeleri 3200 m kampında benim çadırda bırakmaya karar verdik.

29 Ağustos 2007 saat 07:00’de uyanıp kahvaltı yaptık ve 4200 m kampına çıkış hazırlıklarını tamamladık. Fazla malzemeleri benim çadıra bıraktık. 4200 m kampına ve zirve tırmanışına katılamayacaklar bu kampta kalmaya karar verdi. Yüklerimizi kendimiz taşıyarak 4200 m kampına doğru saat 09:00’da TDF Başkanı Alaattin KARACA  liderliğinde yürüyüşe başladık. Yüksüz ve yüklü tırmanışın ne kadar önemli olduğunu bir kez daha anlıyoruz. 10 Dakika mola vererek kayalık alanlardan ilerleyerek saat 11:00’da 4200 m kampına ilk kafile olarak ulaştık. Çadır yerini seçip diğer arkadaşların gelmesini bekledik. Çadır taşıtan Abdulgafur ERDOĞDU arkadaşımızın Saat 11:30’da gelmesi ile çadırımızı kurup, malzemelerimizi yerleştirip dinlenmeye çekildik. 4200 m kampı kar ve buzul alanına en yakın nokta ve  19 çadır kuruldu. Bu kamp alanında 3200 m kampı, çevredeki dağ silsileleri, Iğdır, Ermenistan, Nahçıvan net olarak görülüyor. Ağrı Dağı’nın gözetleme noktası olduğunu ve stratejik önemini bir kez daha anladık. TDF Başkanı Alaattin KARACA “Dağlar yurdumuzun direğidir.” diyor çok doğru bir söz. İçme ve yemek yapımında kullanmak için ihtiyaç duyduğumuz suyu yanımızdan akan kar ve buzul sularından oluşan kaynaktan karşıladık. Bu su kaynağı çok soğuk olduğu zaman donuyormuş; eğitmenler, bir an önce akşam olmadan ihtiyaç duyulan suyun alınmasını, kramponları ayakkabımıza, emniyet kemerimizi bedenimize göre ayarlamamızı tırmanışta kullanacağımız  GPS, pusula, düdük, kask, HMS, karabina, buz vidası, yardımcı ip, kazma, ip, çanta, çorap, eldiven, bere, içlik, polar ve gore-tex  pantolon ve mont ile gözlüklerimizi hazırlamamızı ve 30 Ağustos 2007 saat 04:00’da tırmanışa başlayacağımız söylendi. Saat 17:30’da akşam yemeği yedik, çayımızı içtik ve sularımızı doldurduk. 18.30’da rüzgar ve kar yağışı başladı ve kamp alanı beyaza büründü. TDF eğitmenleri Iğdır, Kars, Ağrı ve Ankara’dan yarınki hava durumunu öğrendi. Kimi yarın  havanın açık olacağını kimisi de kapalı ve kar yağışı olacağını söyledi. 4200 m kampında hava soğuk, rüzgar ve kar yağışlı idi. Ağrı Dağı zirvesine tırmanacak olmanın heyecanıyla çadırlara çekilip havanın düzelmesini bekledik ve saat 21:00’de uyuduk.

30 Ağustos 2007 günü saat 02:30’da uyandık, havanın rüzgarlı ve kapalı olduğunu gören TDF Başkanı Alaattin KARACA; havanın düzelmesini ve aydınlanmasını bekleyeceklerini, tırmanış saatinin 05:00’e ertelendiğini söyledi. Kahvaltı yapıp hazırladığımız kışlık giysilerimizi giydik. Emniyet kemerini kuşanıp HMS, karabina, yardımcı ip ve buz vidasını emniyet kemerimize taktık. Çıkış hazırlıklarını tamamlayarak rüzgarın kesilmesi ile saat 05:00’de yürüyüşe başladık ve saat 06:00 buzul başlangıcına gelip tozluk ve krampon takıldık, 50 m.lik ipler üzerinde 8 m ara ile kapalı sekizli düğümüyle HMS’ ye bağlanarak bazı guruplarda beş, bazı guruplarda altı kişiden oluşan  ip birliğine girdik ve onbir guruba ayrıldık. Eğitmenlerin gözetiminde ve TDF Başkanı Alaattin KARACA önderliğinde zirve tırmanışına saat 06.30’da başladık.

Buzul başlangıcındaki karlı yüzey sert, kramponlarla batmadan rahatlıkla yürüyoruz. Zirveye zikzaklar yaparak çıkarken uçurum, muhtemel düşme, çığ bölgelerine tehlike uyarıcı flamalar dikildi ve çıkış rotası flamalarla işaretlendi. Kar kalınlığının değişmesi ve yeni kar yağması nedeniyle çığ düşmesi riskine karşı yavaş yavaş emin adımlarla zirveye düz tırmandık. Kuzey rotasındaki iki kırılma noktasında buzul çatlaklarının görülmesi üzerine tehlikeli noktalar kırmızı flamalarla işaretlendi. 4750 m platosuna çıktıktan sonar 10 dakika  mola verildik. İkinci sırt tırmanışı yapılırken bulutların hareketlenmesi ile rüzgar ve kar yağışı başladı, görüş mesafesinin azalması ile guruplar sisten görünmemeye başlayınca kaybolma riskine karşı çıkış rotası flamalarla işaretlenmeye devam edildi. Havanın kötüleşmesi üzerine TDF Başkanı Alaattin KARACA’nın kararlı tutumu ve GP S  yardımı ile 5137 m Ağrı Dağı zirvesine saat 12:30’da ulaştık. Atatürk Posteri, Türk Bayrağı açılarak İstiklal Marşı söylendi. Ankara Dağcılık, Kayak ve Kış Sporları İhtisas Kulübümüzün (ADK) flamasını açılarak fotoğraf çektik. Zirveye çıkan gurupların isimleri yazıldı, hatıra fotoğrafları çekildi. ADK Dağcılık Kaptanı Ahmet ÖZKAN’ın torunu Efe Sinan PALA’nın göbek bağının yarısı Nazmi ALACADAĞLI tarafından Adrasan’da denizin dibine gömülürken,  Ağrı Dağı zirvesine gömülmek üzere bana emanet edilen göbek bağının diğer yarısının da 5137 m.deki Ağrı Dağı zirve defterinin yanına gömdüm. Ağrı Dağı zirvesine ulaşan 74 kişiden oluşan 11 gurup ip birliğine girerek saat 12:50’de çıkış rotasını takip edilerek inişe başlandı. Zirvedeki kar ve buzulun sertliği aşağı indikçe yumuşamaya, Buzul çatlakları daha belirginleşmeye başlamıştı. Başlangıç noktasına gelindiğinde ip birliğinden çıkılarak tozluk ve kramponlar çıkartıldı ve saat 15.30’da  4200 m kampına ulaştık. Zirvede dönenlerle tebrikleşerek mutluluğumuzu paylaştık. Son gurubun kamp alanına ulaşmasıyla eğitmenlerin genel isteği ile TDF Başkanı Alaattin KARACA zirve yorgunluğun atılması için 4200 m kampında bir gece daha kalınacağını sabah 07:30’da 3200 m kampına inileceğini söyleyince; dinlenmeye geçip akşam yemeği yedik, çaylarımızı içip sabah erken uyanmak üzere saat 19.30’da uyuduk.

31 Ağustos 2007 günü sabah saat 06:00’da uyanarak kahvaltı yaptık dönüş hazırlıklarımızı tamamlayıp saat 07:30’da 3200 m kampına hareket ettik ve saat 08.30’da 3200 m kampına geldik. Diğer arkadaşların gelmesi beklenirken 3200 m kampındaki çadırlarımızı topladık ve malzemelerin katır ve eşeklere yüklenmesiyle saat 10:00’da Korhan Yaylasına doğru yürüyüşe başladık. Eriyen kar ve buzul sularından geçtik, doğadaki çiçek ve mantarların ve seyrine doyamadığımız manzaraların fotoğraflarını çektik. Korhan Yaylasında geçerken göçebe kadınların ikram ettiği ayranları içildik, yöre halkı ile sohbet ettik ve saat 13:00’da Korhan yaylasındaki dağ evine geldik. Yüklerimizi taşıyan Katır ve eşeklerin gelmesi ile malzemeler bizi bekleyen bir otobüs, bir kamyon ve üç minibüse yükledik. Bu faaliyette bizlere yardım eden katırcı, muhtar ve Jandarma personeline teşekkür edilerek saat 15:00’da Iğdır’a hareket ettik ve  saat  16:00’da Öğretmen evine geldik.  Otobüs ve uçak firmalarını aranarak dönüş biletlerimizi aldık. Öğretmen evinde saat 19:30’da vali, belediye başkanı, emniyet müdürü ve diğer protokol personelinin katılımı ile TDF katılım belgesi dağıtım töreni yapıldı. Törende Ağrı Dağı zafer tırmanışı hakkında bilgi verildi. Ağrı dağının önemi vurgulandı. Ağrı Dağı Zafer Tırmanışına katılan 17 yabancı sporcu, 53 yerli sporcu ve 17 görevli toplam 87 personele TDF katılım belgesi verilerek tören sona erdi. Öğretmen evinde bir gece daha kalarak 01 Eylül 2007 günü Iğdır’dan ayrıldık.

VIII. Uluslararası Ağrı Dağı  Zafer Tırmanışın organize eden TDF yöneticilerine, eğitmenlere, sporculara  ve beni bu faaliyete gönderen Ankara Dağcılık, Kayak ve Kış Sporları İhtisas Kulübüme (ADK), bu faaliyete gitmem için bana destek veren eşim Tülay ve kızlarım Deniz ve Yeliz’e teşekkür ediyorum.

30 Haziran - 02 Temmuz 2006 tarihleri arasındaki Aladağlar Emler, 07 - 08 Ekim 2006 tarihleri arasındaki Yıldız Batı ve Yıldız Başı, 10 Ağustos 2007 tarihindeki Erciyes ve 26 Ağustos – 01 Eylül 2007 tarihleri arasındaki Ağrı Dağı tırmanışlarında zirve defterlerine Ankara Dağcılık, Kayak ve Kış Sporları İhtisas Kulübü (ADK) adını  yazmanın ve kendimi tanımanın mutluluğunu yaşıyorum.

İHTİYAÇ DUYULABİLECEK TELEFON NUMARALARI:

Iğdır Valiliği:                                                  0476 227 66 25

Iğdır Belediye Başkanlığı:                            0476 227 65 53

İl Jandarma Komutanlığı:                             0476 227 64 48

Öğretmen evi:                                               0476 227 67 15

SS Karakuyu Köyü Koop.Minibüsü :         0535 749 81 03

Katırcı:                                                           0535 769 86 28