Ana Sayfa > Dağcılık > Faaliyet Raporları

2-3 Ekim 2009 - Müslüm Öndeş, Fırat Kara, Esin Handal, Murat Yazgan

Fotoğraflar : Müslüm Öndeş

Rapor: Fırat Kara

ETKİNLİĞİN ADI: Demirkazık Klasik Rota Zirve Tırmanışı.

ETKİNLİĞİN BAŞLANGIÇ TARİHİ: 2 Ekim 2009

ETKİNLİĞİN BİTİŞ TARİHİ: 3 Ekim 2009

ETKİNLİĞİN SORUMLUSU: Müslüm Öndeş

KATILIMCI LİSTESİ: Müslüm Öndeş – Fırat Kara – Esin Handal – Murat Yazgan

ULAŞIM BİLGİLERİ: Niğde – Demirkazık Köyü Mümtaz Çankaya Dağevi – Arpalık – Teke Pınarı – Zirve

KAMP BİLGİLERİ:

Ana kamp yeri Tekepınarı 2526 mt. (N37 51.830 E35 08.562) Su mevcut. Kampın yanından akan bir pınar var. Suyu soğuk ve bol akıyor.

HAVA DURUMU:

Hava muhteşem. Güneşli. Bulutsuz. Gece dolunay var aydınlık. Zirve güneşli bulutsuz fakat rüzgarlı.

TIRMANIŞ BİLGİLERİ

Ana kampa Ulaşım
2 Ekim 2009 Saat 12:00 Mümtaz Çankaya Dağevinden kampyüküyle hareket edildi.
Saat 13:27 Arpalık mevkiine ulaşıldı. (Kartalkaya vadisi takip edilerek)
Saat 14:41 Tekepınarı'na varıldı ve kamp atıldı. (Arpalık'tan Cımbarın üstündeki patika takip edilerek)
Saat 18:00 da  Çağalın yaylasının altına kadar keşif yürüyüşü yapıldı.
Saat 19:15'de ana kampa dönüldü.
Saat 20:00'de yemek yenildi.
Saat 21:00'da yatıldı.

Zirve Tırmanışı
3 Ekim 2009 Sabah 02:00'da kalkıldı.
Kahvaltı yapıldı. Termoslar için sular ısıtıldı. Çantalar hazırlandı. Herkes yanına yaklaşık 2,5 litre su ve 1litre sıcak su aldı.
03:40'da kamptan (Tekepınarı 2526 mt.) zirve için hareket edildi. Rüzgar çok az. Hava ılık. Dolunay var. Tırmanış için muhteşem bir hava.
04:25'de Çağalın yaylasının altındaki kamp yerine ulaştık. (2818 mt.)
05:15'de Doğu çarşağının altındaki mevsim gölünün (2939 mt.  N37 50.383 E35 09.523) yanındaki kamp alanına ulaştık (göldeki sular tamamen kurumuştu)
Gölün başında 15 dakika mola verdikten sonra çarşaktan Doğu duvarına doğru tırmanışa devam ettik.
06.00'da Doğu duvarının (3064 mt.    N37 50.344 E35 09.231) altına geldik. Doğu duvarını sağımıza alarak zaman zaman teknik tırmanış gerektiren bazı bölgeleri karlı dik rotayı tırmanmaya devam ettik.
Saat 07:00'da kapıyı geçerek (doğu geçidi) (3332 mt  N37 50.061 E35 09.230) Demirkazık'ın güneydoğu rotasının altına  ulaştık. Sol tarafımızdaki uçurumun altında kızıl çarşak ve Narpuz vadisi uzanıyordu.
Saat 7:36'da  3536 metrede batonlarımızı bırakarak ve emniyet kemerlerimizi takarak teknik tırmanış rotasına girdik.
3620 metrede sikke vardı ve buradan 3696 mt seviyesine kadar 4 sikke daha kayaların üzerinden yüzlerini gösteriyordu. 3696 metrede iki boltun bulunduğu perlonların da takılı olduğu emniyet noktası kurulmuştu. Tırmanışta hiçbir teknik malzeme kullanma ihtiyacı duymadık.
Saat 8:28'de 3696 mt.yi geçtik.
Saat 8.35'de sırt rotasını (3745 mt) geçtik.
Saat 8:40'ta ZİRVEye ulaştık. 3757 mt. (N37 50.330 E35 08.890)
Saat 8:54'te Zirvenin keyfini çıkarıp manzarayı izledikten sonra kılçığı geçerek Demirkazık'ın Batı zirvesine 3750 mt. ulaştık.
Zirvede 50 dakika kadar kaldık.
Hava mükemmeldi. Erciyes, Hasandağı, Kızlar sivrisi, Medetsiz ve civardaki tüm yerler zirveden net biçimde görülüyordu.

Ana Kampa Dönüş
Saat 09:30'da inişe başladık.
Saat 09:50:de 3696 mt.deki iki boltun bulunduğu noktada ipimizi açarak ilk ip inişimizi yaptık. İndiğimiz noktada tekrar ip açtık. Sonraki noktada yine ip açtık. Pursik emniyeti ve ATC aletiyle inişi gerçekleştirdik.
Yaklaşık üç ip boyu iniş yaptık.
Teknik rotanın bittiği yerde bıraktığımız malzemelerimizi aldık ve 45 dakikalık bir mola verdik yemeklerimizi yedik.
Saat 12:10'da Doğu geçidine ulaştık (3332 mt)
Saat 13:15'de Doğu çarşağını geçerek Mevsim gölüne vardık. (2939 mt) Burada on dakika mola verdik.
Saat 14:15'de ana kampımıza ulaştık.
Hemen çadırlarımızı topladık.
Saat 15:30'da Arpalıktaydık.
Buradan traktöre binerek Niğde'ye giden 17:30 daki son arabaya yetiştik.

ZİRVE YAPAN SPORCULAR:

Müslüm Öndeş – Fırat Kara – Esin Handal – Murat Yazgan

AÇIKLAMALAR VE ÖNERİLER

Tırmanış çok başarılı geçti. Tüm faktörleri gözönüne alan sistemli bir organizasyon yapıldığı için hiçbir aksilik yaşanmadı. Rotada su yok. Bütün su ihtiyacını çadırlarımızı kurduğumuz ana kampta Tekepınarı'nda giderdik. (En az 2.5 lt. su almak gerekiyor)Yaklaşık 10 saatlik faaliyet için gerekli tüm su ihtiyacınızı tırmanışa başlamadan buradan sağlamanız gerekiyor. (Başka yerde su yok) Rota kimi bölümlerde teknik tırmanma becerisi de gerektiriyor. Ancak zorluk derecesi yüksek değil. Doğu çarşağının üzerinde kimi bölgelerde kar mevcut. Az da olsa kayma riski oluşturuyor. Doğu duvarının kenarından yükselen klasik rota çok zorlu olmasa da, oluşturduğu boşluk nedeniyle biraz risk yaratıyor.

Baton kesinlikle kullanılmalı. Biz teknik malzeme olarak emniyet kemeri, pursik, atc ve 50 mt. tam ip kullandık. Üç ip boyu iniş yaptık.

(10,5 km zirve-10,5 km dönüş toplam 21 km – ana kampatan zirveye 1231 mt irtifa katettik)

RAPOR: FIRAT KARA - DDDSK - [email protected]

Tırmanış GPS Kayıtları

Fırat Kara - Garmin

Şunu daha büyük bir haritada görüntüle: Demirkazık Tırmanışı - Ekim 2009

Rapor: Müslüm Öndeş

Ankara Dağcılık, Kayak ve Kış Sporları İhtisas Kulübü sporcusu olarak 27 Eylül-02 Ekim 2009 tarihleri arasında Türkiye Dağcılık Federasyonu İleri Kaya Eğitimine katıldım.  Eğitim sonunda 02–03 Ekim 2009 tarihleri arasında Müslüm Öndeş, Sinan Durgun ve Fırat Kara olarak Büyük Demirkazık zirve tırmanışı yapacaktık. 01 Ekim 2009 günü Sinan Durgun’un başka bir işi çıktığı için katılamayacağını bildirmesi ile Fırat Kara ile görüşerek durum değerlendirmesi yaptık.

Büyük Demirkazık zirve tırmanış planımızı duyan ileri kaya eğitim arkadaşlarımızdan Esin Handal ve Murat Yazgan’ın da bize katılmak istemesi ile dört sporcudan oluşan bir ekiple zirve tırmanışını yapmaya karar verdik. Kamp alanında toplantı yapıp tırmanış organizasyonuna başladık. Benim ekip liderliğimde, çıkış rotasının “Demirkazık Köyü-Arpalık-Tekepınarı kamp alanı- Doğu Çarşağı- Güneydoğu klasik- Büyük Demirkazık zirvesi” olmasına, iki çadır, 4 adet emniyet kemeri, HMS, karabina, ATC, 4 m perlon bant, 6 m yardımcı ip ve 50 m tam ip, iki günlük yiyecek ve içecek alınmasına, kampın Tekepınarı’na kurulmasına, fazla malzemelerin Mümtaz Çankaya Dağevi’nin arkasında kurulacak çadırda bırakılmasına, tırmanışa 02 Ekim 2009 günü eğitime katılan arkadaşlarla vedalaştıktan sonra başlanmasına karar verdik.

02 Ekim 2009 günü TDF ileri kaya eğitiminde başarılı olanların açıklanması ile zirve sevincimiz ikiye katlandı. Son hazırlıklarımızı tamamladık. Çamardı İlçe Jandarma Komutanlığını arayıp kaydımızı yaptırdık. Arkadaş ve hocalarımızla vedalaşıp saat 11:00’de Mümtaz Çankaya Dağevi’nden  tırmanışa başladık. Kartalkayası Vadisini takip ederek saat 12:40’da Arpalık yaylasına ulaştık. Kısa bir mola ve çevre tanıtımından sonra tırmanışa devam ederek cep telefonlarının son çektiği Tekepınarı kapısına geldik. Ailelerimizi arayıp gelişmeler hakkında bilgi verdik ve inişe devam ederek saat 14:15’de Tekepınarı kamp alanına ulaştık. İki çadırımızı kurup öğle yemeğimizi yedik ve dinlendik. Saat 17:15’de  Tekepınarı’ndan başlayarak Çağılın Yaylası’na kadar keşif yürüyüşü yaptık. Saat 18:45’de kamp alanına dönüp akşam yemeği hazırlıklarına başladık. Zirve çantalarımızı hazırladık. Yemeğimizi yedikten sonra  çaylarımızı termoslara koyup gece saat 02:00’de uyanmak üzere dinlenmeye çekildik.

03 Ekim 2009 günü saat 02:00’de uyanarak kahvaltımızı yaptık. Zirve için çay ve kahvelerimizi termoslara  koyduk. Son hazırlıklarımızı tamlayarak saat 03:20’de dolunaylı bir gecede zirve tırmanışa başladık. Cimbar Vadisini takip ederek Çağalın Yaylası kamp alanına geldik. Büyük Demirkazık zirvesini hedef alarak önce sağ patikayı sonra sol patikayı takip edip kurumuş mevsimlik göl kamp alanında mola verdik. Doğu çarşağını takip ederek saat 06:00’da Doğu Duvarı kayalıklarına geldik. Doğu Duvarı eteklerinde karlı ve buzlu etaplar vardı. Sağdan yan geçiş yaparak 2-3 Derecelik kaya tırmanışı ile Doğu Geçidine doğru yükseldik. Saat 06:45’de Doğu Geçidine geldik.  Kısa bir mola ile  Güneydoğu sırt rotasını takip ederek 3-4 derecelik kaya tırmanışı etabının başına ulaştık. Saat 07:40’da fazla malzemelerimizi burada bıraktık. emniyet kemerlerini giydik, HMS, karabina, ATC, perlon bant, yardımcı ip ile 50 m tam ipimizi, yiyecek ve içeceklerimizi alarak kaya tırmanışına başladık. Doğu Duvarına yakın tırmandık. Rotada aşağıdan yukarıya doğru 5 sikkeli ve en üst noktada 2 boltlu sağlam emniyet noktası gördük. Saat 08:40’da dört arkadaş Büyük Demirkazık (3757 m) zirvesine ulaştık. Hava açık ve rüzgârlıydı. Medetsiz, Hasandağı, Erciyes zirvelerini gördük. Zirvenin özgürlüğünü yaşadık, arkadaşlarla birbirimizi tebrik ettik, fotoğraf çektik.  Buraya kadar gelmişken batıdaki küçük zirveye de çıkmamak olmazdı. Hep birlikte saat 08:50’de  küçük zirveyi ziyaret ettik. Dönüşte zirve defterine günün anlam ve önemini belirten duygu ve düşüncelerimizi yazdık. Dönüş hazırlıklarımız tamlayarak saat 09:15’de inişe başladık. Rüzgâr almayan bir yerde çay içtik kuru yemiş ve çikolata yedik ve inişe devam ettik. Birinci ip boyunda İkili boltlu emniyet noktalarından emniyet alarak  Murat Yazgan, Esin Handal ve Fırat Kara  50 m ip inişi, ben iki boltlu, bir sikkeli emniyet noktalarından emniyet alarak 2 x 25 m iniş yaptım.  İkinci ip boyunda bir sikkeli emniyet noktasından emniyet alarak Murat Yazgan, Fırat Kara, Esin Handal ve ben 25 m ip inişi yaptık. Üçüncü ip boyunda bir sikkeli emniyet noktasından emniyet alarak Murat Yazgan, Fırat Kara, Esin Handal 50 m, ben 2 x 25 m ip iniş yaparak fazla malzemeleri bıraktığımız noktaya saat 11:10’da geldik. Teknik malzemelerimizi çıkartıp, öğle yemeğimiz yedik. Dönüş hazırlıklarımızı tamamlayarak saat 11:40’da inişe devam ettik. Saat 12:00’da Doğu Geçidinden doğu çarşağını soldan takip ederek saat 12:50’de kurumuş mevsimlik göle vardık. Kısa bir moladan sonra inişe devam ederek saat 13:15’de Çağalın Yaylasına ulaştık. Çağalın Yaylasındaki su kaynağı kurumuştu. Cimbar vadisini takip ederek saat 14:00’da Tekepınarı kamp alanına geldik. Saat 17:30’daki son Çamardı minibüsüne yetişmek için çadırlarımızı toplayıp inişimize devam ettik. Tekepınarı kapısında cep telefonu ile Traktörcü Mehmet Şenol’u arayıp bizi Arpalık Yaylasında almasını söyledik. Saat 15:30’da Arpalık Yaylasında traktöre binerek Mümtaz Çankaya Dağevinin arkasından bıraktığımız çadır ve kamp malzemelerimizi alarak traktörcü Mehmet Şenol’un Çukurbağ Köyündeki evine gittik. Temizliğimizi yaptık. Kıyafetlerimizi değiştirdik. Malzemelerimizi çantalarımıza yerleştirdik. Yapılan ikramları kabul ettik. Ev sahipleri ile vedalaşarak saat 17:30’da Çamardı minibüsüne binip Niğde’ye hareket ettik. Niğde'de akşam yemeğimizi yedik. Esin Handal ve Murat Yazgan'ı otogarda uğurladıktan sonra gece birde kalkacak olan otobüsümüzü beklemeye başladık. Uykusuzluğumuz had safhaya ulaşmıştı. Otobüse bindiğimizde 23 saattir uykusuz bir halde ve hareket halindeydik. Otobüs hareket eder etmez derin bir uykuya daldık ve Ankara'da uyandık.

Büyük Demirkazık (3757 m) zirve tırmanışını TDF ileri kaya eğitiminden sonra 02-03 Ekim 2009 tarihleri arasından yapmaktan ve Aladağlar'ın bu ikinci büyük zirvesine çıkmaktan sporcu olarak gurur ve mutluluk duyduk.

Bu etkinlikte bize destek veren TDF eğitmenlerimize, kulüp yöneticilerimize, uyumlu tırmanış ekibimize, bize yiyecek veren kamp arkadaşlarımıza ve sevgili ailelerimize teşekkür ediyorum.

Büyük Demirkazık (3757 m) zirve tırmanışına ait fotoğrafları; http://picasaweb.google.com/mondes071/20091003BUYUKDEMIRKAZIKZIRVETIRMANISI#  internet adreslerinden izleyebilirsiniz.