Ana Sayfa > Dağcılık > Faaliyet Raporları

Tarih : 17-19 Mayıs 2008
Rota : Alaca-Kaldı Klasik
Kamp Yeri: Akşampınarı
Sporcular : Müslüm Öndeş, Bahadır Alyavuz, Mehtap Aytaç Alyavuz ve Yusuf Demirel
Tırmanış süresi : 12 saat
Teknik Malzeme : 4 Kask, 4 Kazma, 4 krampon, 8 baton, 8 tozluk, 50 m ip, 4 emniyet kemeri, 4 HMS, 8 kilitli karabin, 4 yardımcı ip, 4 m perlon bant, 4 sikke, 4 tricam
Hava Durumu : 17 Mayıs 2008 alçaklarda yağmur, zirvelerde kar yağışlı, 18-19 Mayıs 2008 açık ve güneşli

17 Mayıs 2008 günü saat 07.00’de Yusuf Demirel arkadaşımıza ait özel araçla Ankara’dan Niğde Aladağlar Kaldı ve Alaca zirve tırmanışları için hareket ettik. Saat 12.00’da Sarımemedin Yurduna  ulaştık. Çevre incelemesi ve yayla turundan sonra kamp sakinleri ile tanışıp bölge hakkında bilgi aldık. Geçen yıla göre bu yıl karın daha çok olduğunu söylediler. Zirveler, sırtlar ve vadiler karlı görülüyor. Üç günlük tatil nedeniyle dağlara talebin yoğun olduğunu gördük, bu bizi mutlu etti. Aracımızı burada bırakarak sırt çantalarımızı alıp saat 14.00’de Emli vadisinin eşsiz manzarası seyredip temiz havasını soluyarak  Akşampınarı kamp yerine doğru yola koyulduk. Saat 14.30 dan itibaren yağmur başladı. Emli Vadisine yağmur yağarken zirvelere kar yağıyordu. Yağmur altında yürüyerek 16.00 Kocadölek mağarasına sığındık. Mağarada durup ıslanan giysilerimizi değiştirip dinlendik. Yağmurun durması üzerine 15 dakikalık yürüyüşle Akşampınarı kamp alanına ulaştık. Saat 16.30 da çadırlarımızı kurup dinlenmeye çekildik.

Rota hakkında bilgi almak için saat 18.00 da Parmakkaya’ya kadar çıkıp çevre keşfi yapım, kar durumunu test ettim. Parmakkaya’dan sonra kar kalınlığı artıyor. Güneşli yerlerde kar yumuşak gölgeli yerlerde kar sert. Zirveler, sırtlar ve vadiler yoğun kar altında. Karda ayak izleri yok,  anlaşılıyor ki uzun zamandan beri kimse buralara gelmemiş, kazma, krampon, tozluk ve 4+4 tabanlı ayakkabının şart olduğumu gördüm. Avcı Veli Geçidinde kornişler hala duruyordu. Saat 19.30’da kamp alanına gelip arkadaşlara rota hakkında bilgi verdim. Bu rotaya ilk defa geliyor olmamız nedeniyle sabah erken saatte gündüz gözüyle çıkmaya karar verdik. Akşam yemeğimizi yiyip saat 20.00 dinlenmeye çekildik.

Gece saat 04.00 da uyanıp kahvaltımızı yaptık, çıkış hazırlıklarımızı tamamlayarak saat 05.30’da yürüyüşe başladık. Parmakkaya ‘nın yanında vadiyi takip ederek Avcı Veli çanağına kadar yürüdük. Avcı Veli Geçidinde çok kar ve korniş olması ve bu alanın güneş görmesi nedeniyle sol taraftaki Avcı Veli tepesi ile Yoncalıtaş tepesinin arasındaki gölgeli karlı alanda çıkmaya karar verdik. Sert karlı, dik ve yorucu kar kulvarını emin adımlarla çıkarak 3250 m.lik iki tepe arasındaki sırta saat 11.30’da ulaştık. Güneye bakan bu sırtın da karlı olması rotanın güçlüğünü gösteriyordu. Bu rüzgarlı sırtta Adana bölgesi açık ve net görülüyordu. Zirvelerin güney ve kuzey sırtlarının karlı olması bizi şaşırttı. Kaldıbaşı ve sırt hattının karlı olduğunu havanın ısındığını, güneş gören yerlerdeki karın eridiğini gördük. Karın üstü taze yağmış ve  yumuşak  karlı, altında eski kar, onun altı buzlu. Yarım saatlik bir moladan sonra saat 12.00’da Yoncalıtaş tepenin güney sırtını takip ederek yürümeye başladık. Yoncalıtaş tepesi ile Kaldıbaşı arasındaki sırtı geçip Kaldıbaşı tepesine  tırmanmaya başladık. Solumuzdaki uçurumları ve derin vadileri takip ederek Saat 12.30’da Kaldıbaşı sırtına geldik. Kar daha yumuşak, erime daha da  artıyor. Ben ve Yusuf Demirel rota hakkında bilgi toplamak üzere Bahadır ve Mehtap’ı aşağıda güvenli bir yerde bırakıp; bendeki ve Bahadır’daki telsizleri açıp Kaldıbaşı’na tırmanmaya başladık. Kaldıbaşı sırtındaki yumuşak kara bastıkça kayıyor, buzlar görünüyor. Buzun altında akan suyun sesi duyuluyor. Rota dikleşiyor, yumuşak kar kayıyor, tutulan kayaların çürük olduğu görüyor. Oluşan boşluk hissini yok etmek için sağlam kayalara doğru yöneliyoruz. Kayalar çürük yoklayarak sağlam kayalardan tutunarak geçidin ağzına doğru yükseliyoruz. Saat 12.45, rakım 3450 m  geçitteki karın güneşli yüzeyi sulu, gölgeli yüzeydeki karın yumuşak, karın altında akan su sesinin gelmesi bizi endişelendirdi. Geçitteki kar ve kaya durumuna bakıp Bahadır’ı telsizle bilgilendiriyorum. Rotanın zorluğu ve getireceği riski, gurubumuzun durumunu değerlendirip geri dönmeye karar veriyoruz.   Kararımızı Bahadır’a telsizle bildiriyoruz. Saat 13.00’da geldiğimiz rotayı takip ederek geri dönüyoruz. Öğle yemeğimizi Yoncalıtaş tepenin güney sırtında Adana bölgesini seyrederek saat 13.15’de yedik. Alaca rotasının durum değerlendirmesini yaptık ve bu rotanında aynı zorluğa sahip olması nedeniyle; saat 14.30 kampımıza doğru inişe geçtik. Dik ve yumuşak zeminden dikkatli bir şekilde inerek saat 15.15’de Avcı Veli çanağına geldik. Alaca zirve tırmanışına katılan ekiplerle karşılaşıyoruz. Onlarda Alaca rotasının taze karla kaplı olması nedeniye zirve yapamadıklarını söylediler. Karlı vadiyi takip ederek saat 17.30’da Akşampınarı kampına geldik.  Günün yorgunluğunu atıp, dinlendik ve akşam yemeği yiyip saat 21.30 uyuduk.

19 Mayıs 2008 saat 07.00’de uyanıp kahvaltımızı yaptık. Saat 10.00’da kampımızı toplayıp saat 11.00’de Kocadölek yaylasına yürümeye başladık. Emli Vadisinin güzelliklerini seyrederek saat 13.30’da Sarımemedin Yurduna geldik. Dinleme ve dönüş hazırlıklarının tamamlanması ile saat 14.30’da hareket ettik. Gönlümüzü Aladağlarda bırakarak saat 19.30’da Ankara’ya geldik. Bir başka sefere Alaca – Kaldı rotasını tekrar denemek üzere arkadaşlardan ayrıldık.

17-19 Mayıs 2008 Kaldı-Alaca tırmanışımıza destek veren Ankara dağcılık, Kayak ve Kış Sporları İhtisas Kulübümüze, ailelerimize ve katılımcı arkadaşlarımıza teşekkür ediyoruz.
Kaldı-Alaca zirve tırmanış fotoğraflarını http://picasaweb.google.com.tr/muslumondes internet adresinden izleyebilirsiniz.